Båtar, kanoter och kajaker i gjuten plast är otroligt tåliga och hållbara. Men ibland går även dessa sönder och du måste laga plastbåten. Med tanke på att plastfilm ofta används som formsläpp för epoxi kan du se vad vi har att göra med när vi försöker binda till den.
Plastens Nackdelar vid Bindning
De vanligaste plasterna som används för gjutna båtar och andra leksaker är plaster med låg ytenergi som polyeten och polypropen. Egenskaper som gör dem önskvärda för tillverkning av små båtar gör dem också svåra att limma till.
Plaster med låg ytenergi kan inte övervinna ytspänningen hos limmet och hindrar därför limmet från att spridas och fuktas på ytan. Dessa plaster är inte porösa och ger små möjligheter till mekanisk bindning. De är oreaktiva eller kemiskt resistenta, vilket hindrar en kemisk bindning. Dessutom tenderar molekyler med låg molekylvikt att vandra till ytan av dessa plaster. Molekyler med låg molekylvikt har låg draghållfasthet, vilket leder till ett svagt gränsskikt vid ytan.
Så Lagar du en Plastbåt Steg-för-Steg
Den reparationsmetod som vi nu ska beskriva övervinner några av dessa nackdelar och ger en fungerande reparation. Det kommer dock att vara ganska uppenbart att båten har reparerats. Med andra ord kommer det kanske inte att bli vackert. Ytförberedelse, limningsområde samt glasfiberförberedelse och placering är avgörande för att denna reparation ska lyckas.
- Börja reparationen genom att tvinga tillbaka den skadade delen av skrovet till sin ursprungliga form.
- Rengör området med lösningsmedel och pappershanddukar långt utanför brottet. Lösningsmedel avlägsnar olja, vax eller andra föroreningar som kan hindra limningen.
- Slipa ett område flera centimeter utanför brottet i alla riktningar med sandpapper med kornstorlek 60 eller 80. Skrapa ytan aggressivt och se till att hela reparationsytan har slipats utan att det finns några blanka ställen kvar. Detta steg hjälper till att övervinna plastens låga porositet.
- Flambehandla ytan. (Se Flambehandling av en plastyta för bindning nedan.) Flambehandlingen bränner bort föroreningar och svaga gränsskikt och ger oxidering av ytan. Oxidation ökar ytenergin vilket ger bättre vätning och gör ytan mer reaktiv för potentiell kemisk bindning.
- Applicera ett lager klar epoxi på ytan inom en timme eller två efter flambehandlingen. De bästa bindningarna bildas strax efter flambehandlingen.
- Skär glasfiberplåtarna och se till att varje lager är förskjutet i storlek i förhållande till alla andra lager på vardera sidan av reparationen. Skär den största glasfiberplåten så att den sträcker sig flera centimeter utanför själva brottet i skrovet och minst två centimeter utanför nästa mindre glasfiberlager. (Se kommentarerna om glasfiberförberedelse nedan.) Det är vanligtvis inte nödvändigt att fasa reparationsområdet.
- Placera den största glasfiberlappen i den våta epoxyn och applicera mer epoxi för att noggrant blöta varje lager innan du placerar varje ytterligare lager. Låt denna reparation härda innan du upprepar processen på den andra sidan.
- Upprepa steg 2-7 på skrovets baksida. Förskjut ändarna på glasfiberlapparna på varje sida av reparationen så att de inte slutar på samma ställe som lagren på den motsatta sidan. Detta gör att reparationslaminatet kan böja sig mer jämnt när det utsätts för påfrestningar.
- Slipa glasfibern för att jämna ut kanterna på glasfiberstegen.
- Fackla upp de stegvisa glaslagren med en applicering av epoxi som förtjockats med ett fackelspackel om du vill klä reparationen före målning. Slipa den härdade klyvningsmassan och applicera två förseglingsskikt av epoxi på området och låt det härda.
- Våtslipa med 220-kornspapper för att förbereda ytan för målning. Applicera en bilfärg eller annan matchande färg för att avsluta reparationen.
De reparerade sektionernas mitt kommer att vara styvare än resten av skrovet, men reparationens kanter kommer att böjas och sitta fast även om de utsätts för mycket hårt våld. Hur mycket stryk den klarar av beror på ytprepareringen, hur långt det första lagret glasfiber har applicerats bortom brottet, vilken vikt glasfiber som använts och hur jämnt lagren av reparationsskiktet har förskjutits.
Flambehandling av en Plastyta för Limning
För att flambehandla en plastyta håller man en propanlåga ungefär 10-15 cm. från plasten (med spetsen på lågan precis ovanför ytan) och för den över ytan med en hastighet av 5 eller 8 cm. per sekund och överlappar det föregående passet något. Håll brännaren i rörelse och låt endast avgaserna träffa ytan. Om det görs på rätt sätt kommer ytan inte att missfärgas eller brännas på något uppenbart sätt. Denna teknik oxiderar ytan och förbättrar vidhäftningen. För bästa vidhäftning, limma till ytan inom 30 minuter efter behandlingen.
Förberedelse av Glasfiber
Använd lätt glasfiberväv för reparationen. En anledning till att denna reparation fungerar är att ett enda lager glasfiber och epoxi är tillräckligt flexibelt för att kunna böjas till en ganska snäv radie när det har härdat. Med glasfiberduken nedtrappad till ett enda lager vid omkretsen bör reparationens ytterkanter vara lika flexibla och böjbara som själva skrovet. Denna flexibilitet är till hjälp om någon gör en allvarlig buckla på skrovet längs med reparationen. Det minskar sannolikheten för att reparationen ska flagna eller lossna från skrovet.
Om brottet i skrovet bara är en spricka eller en liten reva är tre lager glasfiber eller sex lager glasfiber vanligtvis tillräckliga för denna typ av reparation. Flera lager av lätt glasfiberväv är bäst. Två lager glasfiber appliceras på insidan av skrovet och ett lager appliceras på utsidan av brottet för att slutföra en reparation av båtar, kanoter och kajaker. Fler lager används på insidan eftersom högre dragbelastning förväntas på insidan om det sker en påverkan på utsidan.